Jak budou vypadat knihy v roce 2019

Pozornému čtenáři s účtem na Goodreads a Amazonu v posledních dvou letech jistě neuniklo, že obálky komerčních titulů se začínají v mnohém podobat. Bude tomu tak i nadále?

Směr a rytmus udávaný světovými lídry typu Random House, HarperCollins či Bloomsbury průběžně přetváří podobu knižního trhu. Spolu s tím se mění vydavatelské a čtenářské představy o tom, jak by dobrá obálka měla vypadat. Není výjimkou, když se tuzemský nakladatel rozhodne práva na originální design převzít a s kosmetickými úpravami jej „počeštit“. Avšak původní motivy výrazně ovlivněné západními trendy postupně přicházejí i z rukou českých grafiků.

Stejně jako v jiných odvětvích designu, ani v tom knižním nelze s lednem nového roku předpokládat revoluci. Obálka musí v první řadě zaujmout, vydavatelé tedy budou pokračovat prošlapanou cestou a sázet na veskrze ověřené principy z let minulých. A jaké to jsou?

1) Maxi-typografie

Výrazná typografie není na knižních přebalech žádným nováčkem. Nezřídkakdy se velikost a formátování titulu neliší od jména autora (nezávisle na jeho popularitě) a v hojné míře se používají verzálky — obojí si klade za cíl upoutat oko zákazníka. Masivní typografie je často podpořena reliéfní ražbou, metalickou folií či parciálním lakem, boom zažívají bezpatková písma typu League Gothic a výrazné antikvy.

2) Kompozice na střed

Když nevíš, zarovnej to na střed — banální poučka nebo efektivní výtvarná metoda? Centrálně usazené kompozice působí harmonicky, „uklizeně“ a do pozadí lze dát prakticky cokoliv.

Rebecca Kauffman: The Gunners; design Nicole Caputo

3) Fotografie

Podobně jako filmový plakát zve fotografická obálka čtenáře přímo do děje. Jedná se o osvědčený vydavatelský postup napříč žánry a výhodou je okamžitý zásah. Avšak samotným snímkem z fotobanky dnes horko těžko někoho oslníte, daleko lépe fungují originální fotografie pořízené na míru konkrétní knize.

4) Handlettering

Sociální sítě v posledních letech zaplavil hit ručně psaných textů, ať už jde o novoroční blahopřání, výlohy obchodů a samozřejmě knihy. Díky svému unikátnímu tvarosloví může správně zvolený rukopis navodit odpovídající emoci a spolu s dalšími prvky zařadit obálku do patřičného žánru.

Tommy Orange: There There; design Tyler Comrie

5) Vrstvení

Obálky opřené o tento trend integrují písmo přímo do výtvarné složky — vzniká prostorový efekt a výsledek působí celistvě a organicky. Často se užívá v kombinaci s florálními motivy, kdy rostlina písmeny prorůstá. Grafika by však neměla titul či jméno zcela překrývat: také proto si nejlépe rozumí s velkorysejší typografií.

6) Výrazné barvy

V roce 2017 se v zahraničí objevil trend „millenial pink“, loni mezi knižními designéry převažovala preference oranžové a žluté. Zvláště u jednolitých barevných ploch a redukovaných palet záleží na každém detailu: a z mála uděláte hodně muziky.

Hank Green: An Absolutely Remarkable Thing; design Kaitlin Kall

7) Retro

Retro estetika se objevuje zejména v ilustrovaných obálkách, narazíme ale také na čistě typografické úpravy či tradiční přístupy ve stylu Penguin Classics, ať už jde o kompozici, volbu fontů či barevnou skladbu.

Podobně jako v módě, také v grafickém designu platí, že některé trendy v průběhu let vyblednou, jiné reinkarnují. Konkurence je neúprosná. Lze si však přitom zachovat originalitu? Nevalí se na nás jen stovky zaměnitelných knižních obálek vyrobených na ruku marketingu? A co designér — měl by při úpravě knihy brát v potaz horké trendy nebo si držet svůj autentický rukopis? O tom si povíme příště.